Výrobní štítek s letopočtem 1893 i s kusem původního zábradlí bude v muzeu připomínat historický silniční most ve Velkém Březně, jehož demolice započala před pár dny.

Mohutná ocelová nýtovaná konstrukce nad Homolským potokem po 130 letech dosloužila a nahradí ji železobetonová stavba. „Na zajímavou památku nás upozornil místní příznivec historie, poslal mi na mobil fotku krásné litinové cedulky se jménem výrobce a rokem postavení. Obával se, že by mohla skončit jako celý most ve šrotu,“ popsal první impuls vedoucí historického oddělení a kurátor sbírky techniky Martin Krsek. Do snahy o záchranu drobné památky se zapojila starostka obce Velké Březno Zuzana Mendlová a zprostředkovala kontakt s prováděcí firmou Insky. „Do sběru bychom ji nedali, visela by někde v kanceláři naší firmy, ale samozřejmě muzeum má přednost,“ poznamenal stavbyvedoucí Lukáš Plechatý.

Na přání historiků pracovníci stavební firmy ceduli demontovali i s jedním polem nýtovaného zábradlí. Štítek uvádí, že dodavatelem mostu byla firma „Prager BrückenbauAnstalt“ tedy Pražský ústav mostních staveb. „Už příští rok tento přírůstek budou moci vidět návštěvníci. Stane se součástí připravované velké výstavy o ústeckých mostech,“ poznamenal kurátor. Prozatím našel exponát místo ve skladu objemných technických památek v bývalé trafostanici na Klíši.

Historická nýtovaná konstrukce nesla už místy známky pokročilé koroze, zejména nosníky pod vozovkou. Ovšem vzhled většiny částí nad vozovkou rozhodně nenapovídal tomu, že má most za sebou více než 130 let užívání. Za svou historii zažil turbulentní proměny okolního světa. Jeho stavbě jistě přihlížel i legendární „pivní dědek“ z etikety piva Březňák Viktor Cibich, který jako železničář nastoupil na zdejší nádraží roku 1891. Nový most bude zprovozněn na začátku příštího roku.