Ústecká tramvaj je v Krefeldu za hvězdu

Foto: archiv spolku „Linie 1“

Nečekanou senzaci odhalilo pátrání po historii nedávno zachráněné historické tramvaje sloužící coby zahradní chatka v Chabařovicích u Ústí nad Labem. Němečtí kolegové ústeckým muzejníkům potvrdili, že jde o historicky první elektrickou tramvaj v dějinách městské hromadné dopravy v Krefeldu z Porýní, odkud vůz město Ústí roku 1924 zakoupilo.„Článek o naší záchranné akci vzbudil ohlas mezi německými znalci historie tramvajové dopravy a několik nás jich kontaktovalo právě s touto překvapivou teorií. Ověřovali jsme ji potom přímo v Krefeldu u spolku „Linie 1“, který provozuje stejný typ tramvaje zrestaurovaný pro historické jízdy,“ poznamenal historik Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek.

Krefeldský tramvajový nadšenec Ryokan Yamakata zjistil, že ústecká tramvaj, patřila do první série 46 kusů elektrických tramvají dodaných do Krefeldu vagónkou Weyer z Düssedorfu v letech 1900 až 1901. Tyto vozy dostaly evidenční čísla 51 až 96. V letech 1911 až 1912 prošlo sedm nejvíce opotřebovaných tramvají přestavbou na vlečné vozy a mezi nimi byla i ta historicky první s číslem 51. Nově dostaly tyto vlečné vozy čísla 27 až 33. A v roce 1924 všechny tyto vlečňáky odkoupilo Ústí pro posílení dopravy na právě pořádanou velkou kulturní a hospodářskou výstavu. V Ústí obdržely místní evidenční čísla 59 až 65 a po válce prošly přečíslování na 32 až 37 (jeden vůz byl mezi tím sešrotován). A zachráněný exemplář nese dodnes na boku dochované číslo 32. „To znamená, že zde na zahrádce ukrytý vlečňák s číslem 32 téměř jistě musí být přesně ta první elektrická tramvaj dodaná v roce 1900 s číslem 51, protože dle pořadí dodání se obvykle pak číselná řada sestavuje,“ konstatoval znalec.

Foto: archiv spolku „Linie 1“

Ústecký exemplář byl tedy aktérem také první zkušební jízdy v Krefeldu po elektrifikaci tamní původně koňské a parní tramvajové dráhy 12. října roku 1900.„Tato informace samozřejmě historickou hodnotu našeho vozu výrazně zvyšuje. První může být vždy jen jeden,“ reagoval historik Krsek. Krefeldský spolek Linie 1 disponuje tramvají zrestaurovanou v sedmdesátých letech, která také pochází z první série a původně nesla číslo 93, tedy byla dodána jako 42 v pořadí. Jde o identický vůz jen o rok mladší, který může posloužit jako mustr při restaurování ústeckého vraku. Obchodní ředitel spolku Christoph Schlesiger už ústeckému muzeu nabídl spolupráci a avizoval zájem letos na jaře Ústí navštívit a vůz si osobně prohlédnout.

Foto: archiv spolku „Linie 1“