Srdce unikátního areálu městských jatek v Předlicích z roku 1928 přišlo v minulých dnech kompletně o střechu a nad jeho dalším osudem visí otazník.

Majiteli se pro 60 metrů dlouhou a 13 metrů vysokou porážkovou halu dlouhodobě nedařilo najít využití. Zatímco v jiných částech republiky se mění historicky cenné objekty jatek právě pro velkorysé vnitřní prostory v galerie či divadla. Město Ostrava loni dostalo Českou cenu architektury za citlivou rekonstrukci svých historických jatek https://ceskacenazaarchitekturu.cz/…/rekonstrukce… a v Praze funguje v bývalé porážkové hale v Holešovicích legendární divadelní scéna Jatka 78 už od roku 2014 https://www.jatka78.cz/cs/o-nas.

Podle zástupce vlastníka nemovitosti firmy Travospol byla střecha v havarijním stavu a náklady na rekonstrukci příliš vysoké. „Konstrukce krovu byla staticky narušená a podle posudku ohrožovala okolí pádem, proto jsme ji snesli,“ doplnil na dotaz muzejníků. Další postup určí následně. Ve hře je zakonzervování odhalené koruny zdí oplechováním nebo snesení svrchního patra a zastřešení torza jednoduchou střechou. Druhá varianta by znamenala zničení architektonické i historické hodnoty porážkové haly. Ta byla postavená ve stylu tradicionalistické moderny s obřím obloukovým oknem táhnoucím se přes všechna patra až do štítu. Hodnotná je i plastická výzdoba fasády. Dominují jí dva mohutní býci s andílky a ve štítu dva reprezentanti jateční drůbeže, z nichž se dochovala už jen plastika kohouta.

V krajním případě, kdyby hrozila demolice dalších konstrukcí, bude muzeum usilovat o záchranu alespoň těchto uměleckých děl.Vedle porážkové haly představuje další dominantu areálu vodárenská věž. Pozoruhodná je ale i dvojice správních budov stojících po stranách vrátnice. Stavby vilového charakteru zdobí barokně pojaté znaky města Ústí nad Labem. Hodnota areálu jatek tkví také v jeho celistvosti. Vyrostl investicí města v jedné stavební fázi, bez následných zásadních přestaveb. Jeho autorem byl specialista na jateční stavby Joseph Hemmings ze Stuttgartu a jako vizuální předloha mu posloužily stavby proslulého architekta Heinricha Tessenowa. Strojové zařízení pro jatka vyrobila strojírna firmy Schicht. https://www.usti-aussig.net/…/nazev/224-mestske-jatky Jatka v minulosti představovala strategický provoz pro rozvoj velkoměst. V provozu byla až do konce 20. století. Naposledy tu produkci masných výrobků zajišťovala firma Procházka roudnického podnikatele Pavla Eliase.