Vzácná mozaika skončila nejspíš na skládce suti
Nenávratně zmizela z veřejného prostoru města další monumentální mozaika. Po rekonstrukci chybí v čerstvě otevřené prodejně prádla v Revoluční ulici naproti obchodnímu domu Labe dílo akademické malířky Elišky Rožátové z roku 1985. Developer ho nejspíš zničil. „O existenci nějaké mozaiky v naší nemovitosti nevím,“ reagoval v září loňského roku na telefonický dotaz muzea manažer zlínské developerské společnosti HERITAGE REAL ESTATES Viktor Šimeček. Když muzejníci zjistili, že se budova rekonstruuje, snažili se majitele upozornit na hodnotu původní umělecké výzdoby a nabídli mu spolupráci. „Jde o cenné dílo známé výtvarnice. Současná pořizovací hodnota takto velkoplošné mozaiky by se pohybovala kolem jednoho miliónu korun. Byla by obrovská škoda, kdyby došlo k jejímu poškození nebo zničení. Pokud se Vám do záměru nového využití budovy nehodí, je naše muzeum připraveno mozaiku sejmout a uložit ve svém depozitáři,“ napsal vedoucí historického oddělení Martin Krsek na email developera. Odpověď žádná nepřišla.
Rekonstrukce probíhala za neprůhledným plotem, co se s dílem stalo, tak bylo možné prověřit až po nedávném otevření prodejny. Místo velkoplošné skleněné mozaiky o rozměrech 2 x 6 metrů s abstraktním námětem vln a kruhů v působivé barevnosti zůstala jen bílá stěna. A přitom teprve v roce 2017 ji předešlý nájemce prodejny objevil zakrytou regálem a znovuodhalil jako exkluzivní výzdobu interiéru. „Je mi z toho smutno, Eliška Rožátová byla autorkou i mozaiky ve slavném hotelu Praha, který majitel nedávno zdemoloval. Ale tam jsme alespoň dostali příležitost dílo sejmout, byť zatím na novou instalaci čeká,“ komentovala ztrátu přední česká mozaikářka a restaurátorka muzivního umění Magdalena Kracík Štorkánová. Ta se v Ústí nad Labem v posledních osmi letech podílela na restaurování mozaiky „Korálové ryby“ od Ladislava Lapáčka v plavecké hala na Klíši a díla Jaroslava Menše s námětem s motivy typických profesí severočeského kraje a stylizovanými znaky Československých státních drah na hlavním vlakovém nádraží. I těm původně hrozila likvidace v rámci rekonstrukce, ale nakonec je investor na doporučení muzea zachoval a dnes tvoří klenoty daných prostor. Za dohledu restaurátorky ústecké muzeum před třemi lety také sejmulo a deponovalo obří mozaiku „Severočeský kraj“ od Petra Menše z domu na křižovatce ulic Masarykova a Špitálské náměstí, kde je dnes místo ní výloha kavárny. V Ústí nad Labem mělo štěstí na mimořádnou koncentraci hodnotné mozaikové výzdoby veřejných prostor, nachází se tu i největší moderní mozaika v České republice a jedna z největších v Evropě v podobě díla Miroslava Houry z roku 1985 „Historie Severočeského kraje“ se 450 metry čtverečními pokryté plochy.