Muzeum dostalo mladší sestru ústecké cyklolegendy

O další vzácný exemplář se tento týden rozrostla muzejní kolekce speciálních závodních bicyklů z produkce ústeckého výrobního družstva Techniasport. V lednu muzejníci našli ve staré kůlně vrak legendárního cyklotrialového speciálu Jiska TC 50 z roku 1988, teď dostali darem model TB 50 z roku 1990 určený pro bikros. Ten sice nezaznamenal tak masivní ohlas u závodníků jako jeho starší sourozenec, za to se ho vyrobilo málo kusů.

„Když jsem zahlédl v novinách, jak se muzeum chlubí nalezenou zrezivělou Jiskrou, říkal jsem si, vždyť já ji mám taky a hezčí. Dostal jsem ji před třiceti lety coby staré kolo na chalupu od kamaráda Standy Bauera. Koupil ji synovi na blbnutí a ten mu nějak rychle vyrostl,“ popsal Ústečan Milan Bouška původ daru. Bicykl nakonec stál na chalupě po celou dobu ladem. Stačilo ale prý jen promazat řetěz a lanka, dofouknout duše a byl zase plně funkční. Nejlepší důkaz představuje fakt, že dárce na Jiskře do muzea došlapal. „Prošlo zatěžkávací zkouškou, uveze 120 kilo,“ poznamenal poté, co projel bránou do muzejního dvora.

Kolo je mimořádně dobře zachovalé, až na pár škrábanců a šmouh od šmíru vypadá, jako by ještě včera stálo ve výloze ústecké prodejny Techniasportu. Chybí jen molitanový chránič na řídítka. „Původně jsme se oba i s dárcem domnívali, že jde také o model TC 50, ale na rámu stojí TB 50. Rozdíl je ve velikosti šlapací rozety, chybí typický kryt tácu a celý rám má trochu jiný profil. K výrobě tohoto modelu máme minimum informací. Nejspíš začala až po ukončení produkce TC 50 v roce 1988 a skončila k roku 1992. Měla přinést závodní variantu sériově vyráběného kola BMX z továrny Velamos Sobotín pro bikrosovou disciplínu,“ poznamenal k přírůstku kurátor sbírky techniky Muzea města Ústí nad Labem Martin Krsek.

Zatímco při cyklotrialu jezdci zdolávají různé umělé i přírodní překážky, aniž by se jakoukoli části těla dotkli země, při bikrosu závodí skupina jezdců mezi sebou na speciálně upravených tratích, zhruba 400 metrů dlouhých s řadou skoků. Obě tyto disciplíny se do Československa dostaly začátkem osmdesátých let 20. století ze západní Evropy v souvislosti s uvedením filmu ET mimozemšťan, kde dětští hrdinové jezdili právě na bikrosových kolech.

První tuzemští závodníci začínali na kolech vyrobených „samodomo“, dovézt speciály ze západu bylo prakticky nereálné. Právě schopnost výrobního družstva Techniasport, v těžkopádném socialistickém hospodářství rychle vyvinout a dodat speciál Jiskra TC 50 umožnil masově rozšířit biketrial a vychovat u nás světovou špičku. Z tohoto pohledu jde v dějinách české cyklisticky o výjimečné kolo, které má dodnes své velké fanoušky.

Oproti tomu sesterský model Jiskry TB 50, naprosto zapadl. Jen vzácně rezonuje mezi pamětníky. „Já měl verzi TB-50. Sehnal mi ho otec přes generálního náčelníka SNB Ústí nad Labem, studovali spolu. Ale přiznám se, že to byla cyklistická etapa mého života, na kterou bych nejraději zapomněl,“ píše například redaktor stránek bajk.cz Zdeněk Hübner.

Techniasport byl výrobním družstvem pod Československým svazem tělesné výchovy a specializoval se na výrobu sportovních pomůcek jako masážních emulzí, plavek či plastových sedaček pro stadiony. Pokračoval ve výrobě i po privatizaci, ale v roce 2003 padl do exekuce.